Juniorkonfirmand i Sæby kirke

Tirsdage kl. 12.30-14.30 i perioden 10. september 2024 – 12. november 2024.

Vi holder ferie sammen med skolerne.

Sæby kirke tilbyder juniorkonfirmandundervisning til alle børn, der går i 3. klasse på Sæby skole. Undervisningen giver børnene kendskab til kirke og kristendom ud fra børnenes egne erfaringer og spørgsmål.

Hvad laver juniorkonfirmander?

Børnene får et grundlæggende kendskab til kirke og kristendom gennem historier, leg, musik og kreative aktiviteter. Undervisningen er tilpasset børnenes alder og lægger op til spørgsmål og undren.

At være i kirken og på kirkegården

At være juniorkonfirmand er en dejlig måde at møde kirken på.

Vi starter altid i kirkerummet med sang og fortælling. Kirkerummet åbner op for gode og nysgerrige spørgsmål, om de ting børnene ser i kirken. Sæby kirke er både en levende kirke med mange aktiviteter og en kirke med en 500 år lang historie. Den store rigdom af udsmykninger i kirkerummet gemmer på fortællinger, som siger os noget - også i dag.

Børn er nysgerrige og stiller ofte eksistentielle spørgsmål om liv og død. Derfor er en del det at være juniorkonfirmand en tur på Sæby kirkegård. Her besøger vi kapellet og går en tur rundt på kirkegården. Børnene møder også graverne, som arbejder på kirkegården, og hører om deres arbejde.

Bibelens fortællinger åbner sig

Juniorkonfirmanderne hører bibelfortællinger, som de kan spejle sig i. Fortællingerne er ikke bare centrale i kristendommen, men de også er en væsentlig del af vores kultur og fælles referenceramme.

Børnene hører fortællingen om Adam og Eva, Noas ark, den barmhjertige samaritaner og den fortabte søn. Desuden hører de om Jesus´ fødsel, død og opstandelse, og får kendskab til, hvorfor vi fejrer jul og påske.

Gudstjenester

Den 3. september 2024 kl. 17.00-19.00:

Forløbet starter med en opstartsgudstjeneste for børn og forældre. Efterfølgende serveres der et let måltid, og der er god tid til at få snakket sammen.

Den 29. september kl. 10.00:

Børnene og deres familier deltager i en særlig søndagsgudstjeneste, høstgudstjenesten. Her hjælper børnene med at bære frugt og grønt ind i kirken i starten af gudstjenesten.

Den 16. november 2024 kl. 14.00:

Som afslutning på forløbet, holder vi en gudstjeneste for børnene og deres familier. Vi har en lille ceremoni, hvor børnene bliver ”juniorkonfirmeret”.

Hyggeaften

Den 15. november kl. 17.00-20.00 2024 holder vi hyggeaften:

Vi starter med at synge nogle sange vi skal bruge til afslutningsgudstjenesten. Vi skal spise sammen, lege og hygge med en kreative aktivitet.

Særlige oplysninger

Undervisningen er frivillig og ikke nødvendig for at blive konfirmeret.
Undervisningen foregår i fritiden, lige efter skoletid.
Alle børn i aldersgruppen kan deltage, uanset om de er døbt eller ej.
Det er et gratis tilbud. Vi arrangerer buskørsel mellem Sæby skole og kirken tur/retur.
Hvis barnet er fraværende til en undervisningsgang, skal der venligst gives besked til Kirsten.

Tilmelding er nødvendig. Sidste frist for tilmelding: 1. september 2024

Tilmelding til forløbet som juniorkonfirmand i Sæby kirke sker ved at bruge den formular der følger snarest her på siden.

Vi glæder og til at være sammen med jer!
Vivian, Mads, Keld, Peter og Kirsten

Kontaktoplysninger